onsdag 16. september 2015

Herlig kosejakke :)


En herlig liten jakke til min vakre prinsesse.
Den legger seg nydelig inn i livet og er skjønn på bare armer, hun valgte selv farge - har blitt stor jente nå og ville ha grått.


Jeg startet med å strikke fletta rundt - og strikket den til ønsket lengde. Her måte jeg bare rundt livet hennes, pluss litt plass til bevegelse.


Så tok jeg opp masker i underkant av fletta. Jeg tok opp i hvær 3 rille, så en i mellom - slik at jeg så at rillene strakk seg godt ut. Deretter økte jeg litt på første omgang for å få litt ballong effekt - økte ca 1 maske pr 8 masker....
Så strikket jeg til ønsket lengde, og tok inn samme antall masker før jeg avsluttet med 3 riller.


Så tok jeg opp over fletta, 1 maske i hvær rille, og en imellom hvær 5 rille - altså 5 masker i rillene så en ekstra osv.... 
Deretter strikket jeg 1 rille og på neste omg lagde jeg ermhull. 
Når jeg lager ermhull teller jeg masker, deler på 2 - f, ex har du da 60 (120) masker så deler du forstykket på 2 og strikker 30 masker, der er midten av ermhullet. Her har jeg felt 6 masker, 3 før og 3 etter midtmaska. 
Så strikkes ermene og settes på - fletter i raglanten er super effekt. 


Vi er knallfornøyde med jakka - og den har allerede blitt brukt mye. 
Jeg venter nå på garn til min egen lik som denne - måtte bare ha jeg også ;)


Garn: En tråd Sandnes mini alpakka og en tråd Plum

Pinne nr 4,5

Oppskrift: nei desværre, men jeg har forsøkt å forklare ovenfor. 

Husk at det er ikke så vanskelig å strikke ditt eget. Finn en oppskrift som er enkel og passer til det garnet du vil bruke. Deretter kan du forandre og bruke fantasien. Bruk maskeantallet fra den oppskrifta du fant, men legg inn egne elementer. Til å begynne med syntes jeg det var kjempeskummelt - men etterhvert ble det supergøy, nå trenger jeg ikke å finne akkurat den oppskrifta jeg vil ha - jeg endrer det bare slik at det blir som jeg vil. Jeg vet at alle som har strikket litt kan klare det - det er bare det å tørre å prøve :) 

Håper jeg kan inspirere deg til å eksperimentere litt :) 

Fin kveld der ute i bloggland :)

6 kommentarer:

Ingunn Sættem sa...

Så lekker! Så fint at vi får se den i bruk! Jeg er imponert over alle tilpasningene du gjør, og som blir så vellykka. Godt jobba! Men som du sier, en må jo bare prøve.

Lykke til med din egen!

Klem fra Ingunn

Ruths datter sa...

Utrolig lekker jakke. Så flink du er som tilpasser etter eget hode. Lekker..rett og slett.
Klem

Birgitte sa...

Jakka ble kjempefin!! Det er gøy å lage sitt eget, spesielt når resultatet ble slik man ønsket :)

Siddis back home sa...

Den var flott! Jeg må dessverre ha alt inn med skjeer, så det blir nok ingen slik jakke på mi prinsesse før mønsteret kommer ! Alt jeg strikker er fra mønster fra a - å!

Lisbeth Severinsen sa...

Veldig fin jakke !

Guri sa...

Så nydelig jakke! Den gjorde seg veldig i lys grå, for da kom flettene fint fram. Og så er det jo så moro å strikke noe som ingen andre har!
God helg!